Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Musiikinkeräily 
Author Message
Dearest
Dearest

Olen kerännyt aasialaista musiikkia kohta 10 vuotta, jotkut teistä ehkä vielä pidempään tai vasta aloittelevat. Toiset ovat lopettaneet kokonaan ja myyneet kokoelmansa eteenpäin (...tai sen mitä siitä on myytävissä). Halusin tehdä tämän ketjun ihan yleistä pohdintaa ja kokemuksien jakamista ajatellen. Toivottavasti saisimme paljon keskustelua aikaan.

Musiikin (olivatpa julkaisut sitten amerikkalaisia, korealaisia tai vaikka vietnamilaisia) keräilyssä on jokin oma viehätyksensä. Meillä musiikinkeräily on oikeastaan sukuvika, joka on lähtenyt isän veljistä ja tullut sitten isän kautta myös minun tietoisuuteen. Meidän perheessä jokainen kerää jonkun artistin / yhtyeen levyjä. Siitä on tullut jotenkin sellainen sanaton sääntö: jos kuulut meidän perheeseen sinun tulee omistaa vähintään lempiartistisi lempilevyt. :lol: Näiden lähes 10 vuoden aikana olen käynyt niin ylä kuin alamäkiä intohimoni kohteen takia. xD Välillä nautin harrastuksestani suuresti kun taas joskus minua turhauttaa ja mietin, onko tässä yhtään mitään järkeä? Ja kyllä, pilkun jälkeinen osa on boldattu juuri sen takia, että se herättäisi teissä ajatuksia. :D Oletteko ylpeitä harrastuksestanne ja miten muut ovat reagoineet siihen?

July 27th, 2013, 4:55 pm
Profile
NEXT LEVEL
NEXT LEVEL

Eipä siinä mitään järkeä ole, kuten ei missään muussakaan keräilyssä (ainakaan mun mielestä), mutta se on kivaa. (: Oma keräilyni alkoi ehkä korkeintaan 5 vuotta sitten ayun tuotannolla ja kiertuekrääsällä yms. Ennen sitä en oikeastaan pahemmin ostellut musiikkia, enkä suhtautunut siihen mitenkään intohimoisesti. Ei ollut edes mitään selkeitä lempiartisteja. Ayusta oli sitten helppo siirtyä muihin japanilaisiin lemppareihin. Nykyisin tulee kerättyä jo vähän länsimaistakin musaa, jos on jäänyt vähän ylimääräistä taskun pohjalle.

En oikeastaan ollut koskaan aikaisemmin ajatellut itseäni keräilijänä. Sitä vain on ostellut kaikkea mistä tykkää. Mutta nyt kun asiaa tarkemmin ajattelee, niin jotkin musiikkiostokset ovat toki olleet aika keräilymielessä tehty. Toisaalta kun sitä tulee osteltua paljon muitakin juttuja, niin ei ajattele, että olisi minkään yksittäisen asian keräilijä.

En tiedä olenko erityisen ylpeä tästä tai mistään muustakaan harrastuksestani. Mutta kaipa ne kaikki elämän pienet ilot aiheuttavat aina pientä ylpeyttä. Eikä kokoelmani ole koskaan aiheuttanut mitään suurempaa kommentointia. Aika pienihän se vielä kuitenkin on, ja yhtä lailla siellä hyllyissä on elokuvia ja pelejäkin, niin mikään ei varsinaisesti hyppää silmille. Ayu/Kalafina krääsäkokoelma tosin aiheutti toisessa siskossa pientä hilpeyttä joskus ja pari sarkastista kommenttia (siis hyvässä mielessä), mutta ei sen enempää mitään. Ja kun meilläkin kiinnostus musiikkiin kulkee suvussa, niin enemmän sitä on itse tullut ihmeteltyä esim. veljen paljon suurempaa kokoelmaa.

Muuten Meja, mitenkäs sinä päädyit juuri aasialaista musiikkia keräämään ja keräiletkö minkä verran sitten muutakin musaa?

July 28th, 2013, 12:53 pm
Profile WWW
Dearest
Dearest

^ Ilman silloista ystävääni en välttämättä olisi vieläkään löytänyt tätä fanikantaa. :D Kiinnostukseni varmaankin heräsi aasialaista musiikkia kohtaan, koska se oli niin erilaista kuin esim. joku suomipop mitä siihen aikaan kuuntelin. Ehkä just se kun sai ne ensimmäiset levyt käteensä ja tuli niistä niin iloiseksi, että teki melkein mieli vaan itkeä ja pomppia. :lol: Enää en reagoi paketin saapumiseen niin dramaattisesti, mutta onhan sitä ja sen sisältöä kieltämättä kiva odottaa ja se ostosten läpikäyminen on mulle kanssa mieleinen prosessi. Varsinkin, jos saan avata ne levyt/DVD:t. On vieläkin tiettyjä julkaisuja, jotka olen pitänyt muoveissa, mutta yhä enemmän uskallan myös oikeasti avata sen suojamuovin. :lol: On myös kiva omistaa jotain mitä ei välttämättä niin monella ole ja sellaisilta artisteilta, joita muut eivät tunne. :D + Levyt on visuaalisesti tosi näyttäviä. Ehkä tärkein syy on kuitenkin se, että olen löytänyt niin monia hyviä artisteja juuri Aasiasta. Ei pelkkiä yhden hitin ihmeitä. Joten miksipä ei?

Sun kysymyksen toiseen puoliskaan voisin vastata etten varsinaisesti keräile tietyiltä länsimaisilta artisteilta enää tuotantoa vaan ostan sellaista mitä juuri sillä hetkellä haluan. Tai no ne, joita keräilen, voi laskea yhden käden sormilla eli varmaankin sitten Mylène, Kate Bush, Anathema, Tori Amos...vähän Madonnaa myös. Toisin kuin ehkä aasialaisen musiikin kohdalla mua ei kuitenkaan niinkään harmita vaikkei mulla olisi just kaikkea heiltä. Onnistuinkohan nyt aukasemaan ajatuksiani yhtään. Tuntuu, että kirjotan niin sekavasti. xD

July 28th, 2013, 3:37 pm
Profile
Dearest
Dearest

mahtava topic! tää aihe on ollut mun mielessä kauan ja mietin sitä edelleenki jatkuvasti, aina kun teen ostoksia!

mun henkilökohtainen mielipide aiheeseen, onko tässä mitään järkeä? on se että ei. keräily on musta turhaa mutta silti astun itsekin siihen ansaan! oon molempien mielipiteissä hyvin samoilla linjoilla.

itse en keräile kun ayun tuotantoa, muutama muukin aasialaisen artisti tuotantoa löytyy VÄHÄN mutta siltikin ayu on se ainoa! rahaa palaa, joistain tuotteista maksan paljon enkä edes avaa niitä mutta niiden myyminen ei tulisi kuuloonkaan! vaikka en ikinä tule saamaan takasin sitä mitä itse olen niistä maksanut, en kadu yhtäkään ostosta! harva tunne on sitä parempi kun saa paketin ja siellä sisällä on jotain mitä on odottanut kauan ja miettinyt päivittäin että 'tänäänkö se paketti viimein saapuu'.

meilläkin se kulkee suvussa, meidän perheessä jokanen ostaa kanssa lempiartistin albumeita ja sisko ja isä ostelee monien muidenkin! eli olen kasvanut CD-levyjen keskellä joten ei ole ihme että itsekin olen keräilijä. lähes kaikki kaverit aina jaarittelee että miksi ostan tätä paskaa kun en sillä mitään tee, oon kuullut kaikki mahdolliset kuvaukset rihkamasta roskaan mun ayuista, mutta mulle ne on tärkeitä! kaveripiirissä ei tule nyt heti mieleen ketään joka enää CDitä ostais, onhan se vähän 'vanhanaikaista', koska kaikki on netistä ladattavissa mutta pidän siitä silti. muiden artistien kun ayun tuotantoa en kuvittelisi ostavani enää. eihän se fysikaalisten tuotteiden omistaminen sen suurempaa fania tee verrattuna lataajaan, köyhemmän ehkä :D

kuten yuza sanoi, se on kivaa. se on ajanvietettä ja viihdettä ja näyttäähän ne hyvältä hyllyssä! ♥

July 28th, 2013, 3:41 pm
Profile
Dearest
Dearest

^ Hyvä jos en tehnyt tätä ketjua turhaan. :)

Tuli muuten mieleen, että onko teillä musiikinkeräämisen ohella muita kalliimpia harrastuksia? :D Mulla tämä on tällä hetkellä ainoa rahaa kuluttava ajanviete. :) Siis sellainen johon kuitenkin melko säännöllisesti pieni tai isompi summa menee. Nykyään ostelen tosin harvemmin, mutta taas sitten enemmän kerralla.

On totta, että jos itsekkin lähtisin myymään kokoelmaani niin joutuisin varmaan suurimman osan myymään ns. pakettidiilinä. Ainakin noi mun vanhemmat kpop levyt, joiden kuuntelijat on aika harvassa. Tietysti jotkin CD:t sitten yksitellen ja käyttäisin ehkä ebayta... Myymistä en kuitenkaan ole suunnitellut enkä jotenkin pysty kuvittelemaan, että noista luopuisin. Korkeintaan joitain sellaisia levyjä voisin myydä, joita en enää niin kuuntele tai jotka olen ostanut hetken mielijohteesta.

Onko teidän tapanne keräillä muuten muuttunut sitten ajan kuluessa? Mulla oli varmaan joskus vuosina 2007-2008 vaihe, jolloin ostin ehkä vähän harkitsemattomastikin joidenkin artistien levyjä, joita en niinkään kuuntele. Ne ehkä kaduttaa eniten. Nykyään mietin joitakin hankintoja aika pitkään ja mun on helpompi sanoa itselleni ei. :lol: Kaikkea ei voi ja ei tarvi saada. :D

July 28th, 2013, 10:46 pm
Profile
NEXT LEVEL
NEXT LEVEL

On muitakin harrastuksia. Elokuvia tulee myös keräiltyä ja videopeleihinkin uppoaa rahaa. Animeenkin olisi kiva käyttää vähän enemmän rahaa, mutta koska se on usein niin älyttömän kallista, niin on saanut jäädä. On muitakin pikkujuttuja, mutta pääosin rahat menee musiikkiin, leffoihin ja peleihin.

Keräilytapa on toki hieman muuttunut. Krääsää en pahemmin enää ostele. Korkeintaan julisteita, kalentereita ja ehkä joitain kirjoja jos on helposti saatavilla. Ja itsekin on tullut tehtyä muutama harkitsematon ostos joskus, joten nykyisin sitä mielummin sanoo ei jos on yhtään epävarma. En ole kuitenkaan koskaan harkinnut näiden turhien ostosten myymistä. Ne on nyt osa kokoelmaa ja siellä saavat pysyä. Ehkä niistä innostuu taas joskus...

Meja wrote:
Ehkä just se kun sai ne ensimmäiset levyt käteensä ja tuli niistä niin iloiseksi, että teki melkein mieli vaan itkeä ja pomppia. :lol: Enää en reagoi paketin saapumiseen niin dramaattisesti, mutta onhan sitä ja sen sisältöä kieltämättä kiva odottaa ja se ostosten läpikäyminen on mulle kanssa mieleinen prosessi.

Heh, tämä on myös minulle ja varmasti monelle muullekin hyvin tuttu tilanne. Se odotus tekee kaikesta niin kutkuttavaa.

July 29th, 2013, 1:36 am
Profile WWW
Dearest
Dearest

^ Sun tumbrlista oon huomannut, että oot kiinnostunut animesta. :) Ja valokuvaamisesta myös. :D Multa on tuo animen katselu vähän jäänyt, Olen oikeastaan aina enemmän tykännyt lukea mangaa. Mulla on tuota suomennettua conaniakin varmaan 30+ numeroa. Lopetin sen ostamisen jossain vaiheessa, koska tuli niin kalliiksi. Monethan sanoo, että jos lukee mangaa niin sen pitää olla sit joko englanniksi tai japaniksi. Joskus tulee sellainen maku suuhun, ettei suomentajien tekemää työtä kovin paljon arvosteta. :/ Mutta joo,..eksyin vähän jo aiheesta. :)

Mulla ei onneksi ole "krääsää" muilta kuin ayulta. Joskus olen harkinnut ostavani jotain SNSD fanikamoja, mutta en kyl tiedä edes missä mulla ois tilaa säilyttää niitä.

July 29th, 2013, 11:59 am
Profile
NEXT LEVEL
NEXT LEVEL

Valokuvaus ja kuvaaminen on toki myös läheinen, mutta ei niin aktiivinen harrastus. Tänä vuonna en ole vielä kummemmin mitään kuvannut. Tosin uuden kameran ostin tuossa taannoin, että toivottavasti pääsen taas pian räpsimään.

Mangaa tuli luettua enemmän nuorempana joskus 90-luvun lopulla. Veljen hyllystä kävin aina lainaamassa. Sitten kun veli muutti omaan kämppään, niin mangan lukeminen stoppasi siihen. Mutta samaan aikaan rupes anime fansub ryhmät ja bittorrent yleistymään, niin siirryin sitten latailemaan niitä. Nykyisin kun tosiaan tuota suomenkielistä mangaa näkyy markettien hyllyillä, niin onhan sieltä mukaan tarttunut Gonia, Azumanga Daiohia ja Yotsubaa. Ja omasta mielestäni käännökset ovat aika erinomaisia. Ihmiset taitavat vain olla niin tottuneita englantiin, että suomi tuntuu oudolta.

Ja ei kai se hirveästi haittaa jos aihe seilaa välillä sinne tai tänne. Ei munkaan pitänyt mitään elämäntarinaa kirjottaa, mut sitä nyt vaan rupes miettimään menneitä. Tsorge. XD

July 30th, 2013, 12:46 am
Profile WWW
Melody
Melody

yuza wrote:

Meja wrote:
Ehkä just se kun sai ne ensimmäiset levyt käteensä ja tuli niistä niin iloiseksi, että teki melkein mieli vaan itkeä ja pomppia. :lol: Enää en reagoi paketin saapumiseen niin dramaattisesti, mutta onhan sitä ja sen sisältöä kieltämättä kiva odottaa ja se ostosten läpikäyminen on mulle kanssa mieleinen prosessi.

Heh, tämä on myös minulle ja varmasti monelle muullekin hyvin tuttu tilanne. Se odotus tekee kaikesta niin kutkuttavaa.

Tämä tunne on todellakin niin tuttu! muistan alkuajat, kun se oli niin jännää ja myös uutta, kun sain japanista paketin, muistan vieläkin sen tunteen ja reaktion. Ja rakastan sitä hajua, mikä on niissä uusissa levyissä, tai oikeastaan niissä kansilehtisissä. Niin typerältä kun se kuulostaakin, niin mun on edelleen pakko nuuhkia niitä muutaman kerran xD Se uuden levyn viehätys on edelleen pysynyt ja sitä ei vaan voi olla hymyilemättä kun huomaa, että postilaatikkoon on ilmestynyt ruskea paketti. Tai kun sen hakee postista, niin naamalle ilmestyy väkisinkin typerä hymy. Tunne on sama kuin tenavana jouluna, kun avasi paketteja. Ja sen verran kova materialisti tässä ollaan, että kaikki olisi pakko saada itselle käteen. Järkytyin tuossa yks päivä, kun siskon likka muutti omaan kämppään, ni se vaan sanoi heittävänsä kaikki cd-levynsä pois "kun kaikki musiikki löytyy koneelta". Mä en vois ikinä luopua mun levyistä enkä varsinkaan aasialaisen puolen. Mulla on edelleen se gimmelin levy vuodelta kuokka ja kirves, en vaan raaski antaa sitä pois xD ja mä en tuskin koskaan tuu myymään ayu kokoelmaani, en vaan pystyis siihen. Enkä ymmärrä niitä, joilla koneen musiikki korvaa materian. Paljon upeampaa on saada levy tai muu ihan omiin kätösiin ja esille hyllylle <3 <Että kaikki muut voi ihastella kokoelmaani ;)

Joskus harmittelin sitä rahan menoa, mutta en oo kyllä enää hetkeen välittänyt siitä. Maksan mieluusti asioista jotka tuottaa itselle hyvän olon :)

August 8th, 2013, 8:39 am
Profile WWW
Dearest
Dearest

Zanna wrote:
Niin typerältä kun se kuulostaakin, niin mun on edelleen pakko nuuhkia niitä muutaman kerran xD Se uuden levyn viehätys on edelleen pysynyt ja sitä ei vaan voi olla hymyilemättä kun huomaa, että postilaatikkoon on ilmestynyt ruskea paketti. Tai kun sen hakee postista, niin naamalle ilmestyy väkisinkin typerä hymy.

totta, totta! itekin sorrun siihen, siis noiden tuotteiden haisteluun! :D mutta se on kyllä aika monen asian kanssa, jos vaikka ostaa kirjan niin sekin tulee haistettua koska se haju on niin kiva! :D

Zanna wrote:
Joskus harmittelin sitä rahan menoa, mutta en oo kyllä enää hetkeen välittänyt siitä. Maksan mieluusti asioista jotka tuottaa itselle hyvän olon :)

joo, keräilyn ainoa huonompi puoli mutta oon ottanu sen asenteen että RAHAA TULEE AINA LISÄÄ! ja tottahan sen on!

enemmän joku vaikka harvinaisen painoksen ostamatta jättäminen harmittaa kun sen 50€ lähtö tililtä jos pidemmällä aikavälillä ajattelee! mua ainakin harmittaa edelleen jotkut joita olis saanut ostettua mutta en sit ostanut, mut ei harmita vaikka oon ostanut tuotteita ylihinnallakin, koska mulla ne tuotteet nyt kuitenkin on! se tuote korvaa sen rahanmenon nopeasti ja unohtaa kuluttaneensa siihen omaisuuden :P

August 9th, 2013, 9:35 pm
Profile
Reply to topic   [ 27 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next